Recenzje książek: Miłość, proszę pani - Agnieszka Jeż #310

Przyznacie, że okładka książki jest piękna :) Ale jak wiadomo zawartości książki nie ocenia się po okładce.

Powiem Wam szczerze, że do książki robiłam 2 podejścia. Pierwszy raz przeczytałam kilkanaście stron i odłożyłam. Dopiero po kilku dniach wróciłam do lektury i już nie mogłam się oderwać!:)

Autorka przenosi nas do dwudziestolecia międzywojennego. Były to czasy tak naprawdę trudne, z jednej strony czuć było euforią natomiast z drugiej pesymizm. Był to czas odbudowy polskości, czas wielu kontrastów.

Poznajemy dwie kobiety. Teresę, która pochodzi z biednej rodziny, pragnie się z niej wyrwać i nigdy nie wracać. Natomiast Irena wyciągnęła lepszą kartę od losu - jest bogata, ma męża, dobrobyt a nawet kochanka. Spotykają się na różnych etapach życia, los splata ich historię. To spotkanie je odmieni, zwłaszcza, że nic na tym  świecie nie jest trwałe.

Bardzo spodobał mi się styl autorki, to jak skonstruowała postacie głównych bohaterek. Bo to tak naprawdę książka o kobietach. Porusza wiele trudnych i aktualnych (mimo upływu tylu lat) tematów. Są to tematy także i nam znane tj. problematyka aborcji, nierówne stawki za pracę, przemoc w rodzinie czy uzależnienie żony od męża.

Autorka świetnie oddała klimat tamtych czasów. Język, którym się posłużyła pięknie obrazuje tamte lata i pozwala przenieść się wstecz. 

Warto dodać, że Irena Krzywicka to postać która naprawdę istniała. Autorka w umiejętny sposób połączyła fikcję literacką z prawdziwymi postaciami.

Naprawdę cieszę się, że sięgnęłam po ten tytuł. Bardzo podobała mi się ta historia. 




Opis książki:

"Dwadzieścia międzywojennych lat– kolorowych i szarych. Biednych i bogatych. Pełnych nadziei i zwątpienia. Wyjątkowych – jak nigdy wcześniej i nigdy później.

Dwie kobiety – Irena i Teresa.

Pierwsza ma wszystko: męża, kochanka, wymarzone dzieci, wykształcenie, dobrobyt. Drugiej wszystkiego brakuje: miłości, szczęścia, pracy i pieniędzy.

Irena Krzywicka – skandalistka, demoralizatorka, uwikłana w głośny romans.

Teresa Kulebianka – od losu dostała słabe karty. Chciała się wyrwać z biedy rodzinnego domu i nigdy tam nie wrócić. Obu życie wystawiło wysoki rachunek za podążanie za pragnieniami.

Kiedy się spotykają, Irena jest na szczycie, Teresa – na samym dole. Ta znajomość je odmieni, zwłaszcza że nic nie może przecież wiecznie trwać – ani nieszczęście, ani szczęście...

Piękna powieść osadzona w realiach epoki, ze słynną Ziemiańską, teatrzykami rewiowymi i salonami literackimi, z postaciami takimi jak Irena Krzywicka i Tadeusz Boy-Żeleński. "

2 komentarze:

  1. Myślę, że ta książka będzie mi się podobała.

    OdpowiedzUsuń
  2. To niezwykle wciągająca książka. Warto do niej zajrzeć.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję bardzo za komentarz. Jest mi bardzo miło, że tu zaglądasz i pozostawiasz po sobie ślad.

Na komentarze odpowiadam pod postem u siebie na blogu.



Copyright © 2014 O wszystkim i o niczym , Blogger